Je bevalling en kraamtijd

Als je thuis bevalt, is het van belang dat je contact met ons opneemt via 073-631 2342 (24 uur per dag bereikbaar, buiten kantoortijden neemt Erasmusbrug Zorglijn de bereikbaarheid waar). De eerste keer bel je als de weeën beginnen. De tweede keer in opdracht van je verloskundige. Als je in het ziekenhuis bevalt en overdag hier naar toe gaat, verzoeken wij je dit aan ons te melden. Als je weet dat je het ziekenhuis mag verlaten, neem je zo snel mogelijk opnieuw contact op met Arons Zorg.

icon

Thuis of in het ziekenhuis bevallen

In Nederland mag je zelf bepalen of je in je vertrouwende omgeving thuis wilt bevallen of kiest voor het ziekenhuis, bijvoorbeeld omdat daar allerlei voorzieningen aanwezig zijn en het een gevoel van veiligheid geeft. Als je zwangerschap zonder complicaties verloopt, is er in principe geen reden om in het ziekenhuis te bevallen. Uiteraard kun je bij het maken van jouw keuze altijd overleggen met je verloskundige. Mocht de plaats van de bevalling na de inschrijving voor kraamzorg wijzigen, geef het altijd even door via kraamzorg@aronszorg.nl of bel naar (073) 631 2342.

Rol van de kraamverzorgende

Als je thuis of poliklinisch bevalt, assisteert onze kraamverzorgende je verloskundige bij je bevalling. Zij blijft tot minimaal twee uur na de geboorte van de baby en houdt de gezondheid van moeder en kind goed in de gaten. Als de kraamverzorgende van Arons Zorg partusassistentie verleent in het ziekenhuis, zal zij na de bevalling meegaan naar huis om daar de kraamzorg op te starten. Een prettig idee; één vertrouwd gezicht van begin tot eind.

Zorg voor moeder, kind en het gezin

De kraamverzorgende begeleidt en ondersteunt thuis de moeder bij de lichamelijke verzorging. Gecontroleerd wordt o.a. de temperatuur, baarmoederstand, borsten en eventuele hechtingen. Alles wordt genoteerd in het kraamzorgdossier. Daarnaast let de kraamverzorgende op het algemeen welzijn. Zeker in de eerste dagen na de bevalling vindt er een grote hormonale verschuiving plaats die uw emoties en stemming kunnen beïnvloeden.

 

De kraamverzorgende verzorgt de baby en let daarbij o.a. op temperatuur, gewicht, ademhaling en ontlasting. Deze gegevens worden eveneens genoteerd in het kraamzorgdossier. De kraamverzorgende zal de ouders zoveel mogelijk betrekken bij de verzorging van de baby. Richtlijnen en instructies worden mondeling en schriftelijk gegeven, zodat de ouders de verzorging kunnen overnemen na de kraamperiode. De kraamverzorgende waarschuwt altijd de verloskundige of de huisarts als er veranderingen zijn in de gezondheidssituatie van moeder of kind.

Arons Zorg staat voor gezinsgerichte zorg. Dat betekent dat de kraamverzorgende eventuele andere kinderen (broertjes of zusjes) bij de verzorging van de baby betrekt. Tijdens het rustmoment van de ouders kan de kraamverzorgende met andere kinderen samen eten of een spelletje doen. Afhankelijk van het aantal geïndiceerde zorguren verricht de kraamverzorgende ook (licht) huishoudelijke taken.

Werkzaamheden van de kraamverzorgende

De kraamtijd is een spannende, maar bovenal een leuke en bijzondere periode. Onze kraamverzorgenden doen er alles aan om deze periode zo prettig mogelijk te laten verlopen. Maar wat kun je verwachten tijdens de kraamtijd? Welke taken behoren tot de werkzaamheden van de kraamverzorgende? In de informatiefolder ‘Een fijne kraamtijd’ lees je over de werkzaamheden van de kraamverzorgende. Uiteraard stemmen we de kraamzorg zo veel mogelijk af op je wensen en behoeften.

image

Overdracht en evaluatie

Na de kraamperiode zal het consultatiebureau de zorg van je kindje overnemen. Arons Zorg heeft een goede samenwerking met de consultatiebureau’s in de regio. Je  kraamverzorgende zal er voor zorgen dat de zorggegevens bij het consultatiebureau terecht komen. Mocht je in de tussentijd vragen hebben, dan kun je altijd contact met ons opnemen.

Jouw mening over onze organisatie in het algemeen en in het bijzonder over de afgelopen kraamperiode is voor ons zeer belangrijk. Daarom ontvang je na afloop van de kraamtijd per e-mail een uitnodiging om deel te nemen aan ons digitale klanttevredenheidsonderzoek. Op deze manier kunnen wij onze kwaliteit blijven waarborgen en daar waar nodig verbeteren.